Spreekuur op afspraak
Het spreekuur wordt gehouden op iedere werkdag. Voor het spreekuur moet u altijd vooraf een afspraak maken.
U kunt voor het maken van een afspraak de praktijk bellen op werkdagen tussen 8.00 tot 10.00 uur.
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid uw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Zie voor meer informatie hieronder het kopje ‘Triage”.
Meer tijd
Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, we kunnen er rekening mee houden in onze agenda.
Voor eenvoudige vragen kunt u ook gebruik maken van het telefonisch spreekuur.
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
Triage
Wanneer u de huisarts belt, krijgt u een van de praktijkassistenten aan de telefoon. Zij vraagt u naar
de reden dat u belt en stelt u een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen. Dat
heet triage.
Triage zorgt ervoor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven. Het
gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg krijgt, op het juiste moment (bijv. bij spoed snel een
afspraak of een spoedvisite), en bij de juiste hulpverlener. Het is niet de bedoeling dat de praktijk-
assistente de diagnose gaat stellen.
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen zal de praktijkassistente u een aantal vragen stellen en
kan zij u een voorstel doen. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- De assistente geeft u een advies, dit advies wordt altijd nabesproken met de huisarts;
- De assistente vraagt de huisarts u terug te bellen;
- De assistente maakt een afspraak voor een consult bij de huisarts of praktijkondersteuner;
- De assistente maakt een afspraak voor een visite.
Als de afspraak geen haast heeft, zal de praktijkassistente u soms het voorstel doen later in de
week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken zal de assistente een dubbele afspraak
voor u maken.
Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. Nadat u uw vraag kenbaar gemaakt
heeft opent de assistente de NHG triagewijzer digitaal en typt de hoofdklacht in de daarvoor
bestemde plek en werkt de triagevragen af die de NHG aanbeveelt bij deze klacht.
Uiteraard doen de praktijkassistenten alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.
De triage wordt uitgevoerd aan de telefoon, aan de balie en in de behandelkamer.
De NHG triage wijzer is digitaal op elke computer in de praktijk aanwezig als wel schriftelijk bij de balie.
Hoe kunt u meewerken aan een goede triage?
Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is
het van belang dat u bij het maken van een afspraak behalve de aard van uw vraag, ook duidelijk
aangeeft of u voor één of voor meerdere vragen een afspraak met uw huisarts wilt, en of u denkt
extra spreekuurtijd nodig te hebben. Op die manier kan er een afspraak gemaakt worden op het
juiste moment en wordt er voldoende tijd voor ingepland, waardoor lange wachttijden kunnen
worden voorkomen.